Je hebt net je rijexamen gehaald in Nederland. Gefeliciteerd! Maar wat zijn die auto’s duur zeg bij Nederlandse dealers. De rijlessen en het examen waren al een flinke kostenpost, je hebt weinig budget over voor een auto zelf. En dan is het bijna onmogelijk om een goede deal te vinden in Nederland. De oplossing? Importeren uit het buitenland. Deze situatie is namelijk niet overal in Europa zo.
Zelfde auto, voordeliger in Duitsland
Laten we er vanuit gaan dat je een Duitse auto wilt, een Duits merk bedoelen we. Want waarom niet gelijk starten met je eerste auto met een BMW of Audi? Dezelfde Audi kost in Duitsland al gauw een paar duizend Euro minder, soms zelfs wel tienduizend min of meer minder. En wat daarbij aangetekend moet worden is dat de auto vaak dan ook nog luxer uitgevoerd is.
Nu hoor ik je denken en de belasting dan? En de invoerkosten? Ja die kosten zijn er, hier een compleet overzicht. Maar indien je oplet tijdens het auto uitzoek proces, dan vallen deze kosten reuze mee. Dit is wat je moet weten. Een auto die meer dan 6000 kilometer gereden heeft en ouder is dan een half jaar daar hoef je geen BTW meer over te betalen. Deze tweedehands auto’s hebben dus veel fiscaal voordeel. In Duitsland hebben ze een fenomeen dat heet in het Duits jahreswagen. Dit zijn tweedehands bolides van de zaak. Zo een Duitse werknemer switcht om het jaar, twee jaar wel van auto. Die auto’s zijn dus zo goed als nieuw, als het spreekwoordelijke omaatje die nooit reed in haar auto zeg maar.
Dan is er nog BPM, die is wat meer listig. Het is namelijk zo dat je deze op meerdere wijzen mag berekenen van de Belastingdienst. En daar gaan ze je niet mee helpen, om de rekenmethode te vinden met het laagste uitbedrag. Dat zal je toch echt zelf moeten uitvogelen. En dat is niet bepaald makkelijk als niet-BPM expert. Enfin, wij kwamen laatst dit handige hulpmiddel tegen op het internet een calculator die helpt om de BPM op zo gunstig mogelijke doch legale wijze te berekenen.